האיגוד הישראלי לרפואת הפה

מהי פתולוגיה אוראלית

פתולוגיה אורלית עוסקת במתן אבחנה על סמך אנליזה של דגימות רקמה, באמצעות בדיקה מיקרוסקופית, ותוך כדי שקלול המידע מהדמיות ומפרטים קליניים רלבנטייים.

שימוש במגוון שיטות ביוכימיות ומולקולריות כגון צביעות עזר, סמנים מולקולריות ופרופיל גנטי מאפשרות אבחנה מדויקת.

לעיתים תוצאות אילו יכולות לעזור בהכוונת סוג הטיפול המתאים ביותר,
לדוגמא סוגי טיפול מכוון מטרה, טיפול ביולוגי או אימונותרפיה.

במה עוסק המומחה בפתולוגיה אוראלית?​

מהי פתולוגיה אורלית

פתולוגיה אוראלית - הגדרה

פתולוגיה אוראלית היא תחום מדעי ברפואת השיניים המשלב את הידע ברפואת שיניים עם הידע בפתולוגיה והוא עוסק בבדיקה מיקרוסקופית ובאבחונן של מחלות הפוגעות ברקמות הרכות והקשות באיזור חלל הפה ובאיזורים הסמוכים לו.
 
נושא הפתולוגיה האוראלית מבוסס על לימוד הסיבות הגורמות למחלות אלה (אתיולוגיה), תהליכי התפתחותן (פתוגנזה) וההשפעה שלהן על המבנה והתפקוד של הרקמות. בנוסף, נלמדת השפעת הגומלין עם רקמות ואיברים אחרים בגוף ומהות ההפרעה בתפקוד האיברים המעורבים בתהליך המחלה. על סמך הממצאים המיקרוסקופיים מבוצע ניבוי ההתנהגות הביולוגית של המחלה וקביעת תחזית (פרוגנוזה) של המטופל.

המומחה בפתולוגיה אוראלית

מומחה בפתולוגיה אוראלית מכיר היטב את המבנה המיקרוסקופי הנורמלי ואת השינויים ההיסטופתולוגיים האופיינים למחלות השונות של רקמות חלל הפה והאיברים הסמוכים. במקביל לכך, הוא מכיר על הצד הטוב ביותר את המראה הקליני של נגעים שונים הן בחלל הפה והן של מחלות סיסטמיות עם ביטוי בחלל הפה וסביבו. בנוסף, המומחה בפתולוגיה אוראלית מכיר את המראה הרנטגני הנורמלי של הרקמות הקשות (לסתות ושיניים) ואת ביטויים של מצבים פתולוגיים באמצעי הדימות השונים הזמינים היום ברפואה.
 
כחלק מעבודתו השגרתית, מומחה בפתולוגיה אוראלית ממשיך להשתלם ולהתעדכן באופן רציף בכל חידושי המקצוע על ידי השתתפות בכנסים לאומיים ובינלאומיים וכן מהספרות המובילה בתחום.

מהם היתרונות של מומחה בפתולוגיה אוראלית עבור בריאות ציבור?

  • ההתמחות בפתולוגיה אוראלית נבנית על בסיס הידע המצטבר במהלך לימודי רפואת שיניים. לכן, למומחה זה הכרות מצוינת עם הטרמינולוגיה וידע נרחב בכל הקשור לאנטומיה, מצבי התפתחות וגדילה ומצבים פתולוגיים בחלל הפה ובאזורים הסמוכים לו. לאור זאת, האבחנה של מומחה בפתולוגיה אוראלית, שמבוססת על המתאם (קורלציה) שבין הקליניקה לבין הממצאים המיקרוסקופיים, תהיה המדויקת ביותר.
  • כל רופא שיניים באשר הוא, מומחה באחד מתחומי ההתמחות ברפואת שיניים או רופא שיניים כללי, יכול ליהנות משרותיו של מומחה בפתולוגיה אוראלית לגבי אבחונם של נגעים בחלל הפה ובסביבתו.
  • האמצעים הטכנולוגיים היום מאפשרים תקשורת ישירה, מהירה וזמינה בין הרופא למומחה בפתולוגיה אוראלית, כולל שליחת תמונות קליניות ותצלומי רנטגן, בעת שהמטופל יושב על כיסא הטיפולים. למשל, בשאלה של הצורה הנכונה ביותר שבה יש לקחת דגימה מנגע לשם בדיקה מיקרוסקופית (ביופסיה), ניתן להתייעץ עם מומחה בפתולוגיה אוראלית, לגבי הצורה הנכונה ביותר שבה יש לקחת את הדגימה, על מנת להבטיח אבחנה מדויקת ככל האפשר. כמו כן, ניתן לקבל יעוץ ראשוני לגבי המשך הפנייתו של המטופל לתחומים אחרים ברפואת שיניים (למשל, מומחה לרפואת הפה, כירורג פה ולסתות) או ברפואה (למשל, רפואת אף-אוזן-גרון, רפואת עור, ועוד).
  • בדיקת ביופסיות/ מתן חוות דעת שניה על ידי מומחה לפתולוגיה אוראלית מבוצעת במכונים לפתולוגיה במספר מרכזים רפואיים בארץ (לדוגמה במחלקה לפתולוגיה אוראלית בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב), שבהם משולבים מומחים בפתולוגיה אוראלית.
  • רבות מהביופסיות הנלקחות בקהילה מחלל הפה ומהלסתות נשלחות לפענוח ע"י פתולוג כללי שאינו פתולוג אוראלי. אבל, למען אבחנה מדויקת של ביופסיות הנלקחות מחלל הפה או מהלסתות ע"י רופא שיניים, מומחה לרפואת הפה, כירורג פה ולסת, כירורג ראש-צוואר (אף אוזן גרון), רופא עור או כירורג פלסטי רצוי שהדגימה תיבדק ע"י מומחה בפתולוגיה אוראלית.
  • למטופלים אשר אובחן להם גידול או מחלה כרונית קשה בחלל הפה או בלסתות מומלץ לבקש חוות דעת שניה ממומחה בפתולוגיה אוראלית.