האיגוד הישראלי לרפואת הפה

מחלות של בלוטות הרוק

מאת פרופ' דורון אפרמיאן דורון

על אף העובדה שלאדם יש 6 בלוטות רוק גדולות ומאות בלוטות רוק קטנות המפוזרות ברירית הפה, יובש בפה הינו מצב שכיח מאוד ויכול לנבוע ממספר רב של גורמים ומחלות: בין אם מדובר במחלות של מערכת החיסון, בהקרנות ובטיפול כימי לחולי סרטן, בהפרעות חסימתיות בבלוטות הרוק, בהפרעות נפשיות, תוצאה מנטילת תרופות.  האבחנה של בעיה בבלוטת רוק מורכבת ומצריכה מגוון של בדיקות בהן בדיקות דם, בדיקות קליניות וכן אמצעי דימות שונים, חלקם ייחודיים לבלוטות הרוק. הטיפול מותאם אישית לכל חולה ומורכב מטיפול תומך,  טיפול תרופתי והתערבותי מיקטי.

 

ילפת פומית שטוחה – Oral Lichen Planus

מחלת עור וריריות  הפוגעת ב-1-2 אחוזים מהאוכלוסייה המבוגרת. המחלה יכולה להתבטא בעור, בריריות הפה, בריריות הגניטליה, בקרקפת ובציפורניים. הנגעים בריריות הפה יכולים להיות סימן בלעדי או ראשון של המחלה לפני הופעת סימנים באזורים אחרים בגוף כגון על פני העור, בריריות העיניים ובאזור איברי המין.

לליכן פלנוס בחלל הפה מספר צורות הופעה קליניות (רטיקולרי, אריטמטוטי פלאק) ואם יש הופעת כיב או ארוזיה סוג המחלה ייקרא ארוזיבי (שלפוחיתי ומכוייב). המופע הארוזיבי הינו סימפטומטי (מלווה בשריפה, כאב) וכולל כיבים אשר בהיקפם ניתן להתרשם לעיתים מהמראה הקלאסי של הרישתית הלבנה. הופעת כיבים יכולה להיות ממושכת, מספר שבועות או חודשים ולעיתים יהיה ריפוי ספונטני. נגעי המחלה והכיבים יכולים להופיע בכל מקום בחלל הפה.

קיימים דיווחים סותרים בספרות לגבי פוטנציאל להתמרה ממארת של ליכן פלנוס, והוא מוערך בעד אחוז אחד ל-5 שנים. בשנת 2005 הגדיר ארגון הבריאות העולמי (WHO) את ליכן פלנוס כמצב בעל פוטנציאל לממאירות המחייב מעקב.

מאמרים נוספים