האיגוד הישראלי לרפואת הפה

דימות פנים ולסתות

מאת ד״ר נדלר חן

דימות של אזור הפנים והלסתות

תחום דימות פנים ולסתות עושה שימוש בצילומים בתוך חלל הפה (אינטרה-אורליים) ומחוץ לחלל הפה  (אקסטרה-אורליים) – המספקים מידע על הרקמות הנמצאות באזור הפנים והלסתות.

 

תחום דימות פנים ולסתות הינו מגוון וכולל בתוכו:

פענוח בדיקות דימות (סיטי או פנורמי)– שנעשו במכונים פרטיים אשר אינם מספקים פענוח של נפח הדגימה ע"י רופא מומחה בתחום.

דוגמא לבדיקת Sialo CBCT – בה מודגמת מערכת צינורות נורמאלית של בלוטת הרוק הפרוטיד
דוגמא לבדיקת Sialo-CBCT – בה מודגמת מערכת צינורות נורמאלית של בלוטת הרוק הפרוטיד

פענוח של ממצא אקראי שנמצא בבדיקות שנעשו למטרות אחרות ,כמו קביעת תוכנית טיפול או הכנה לקראת שתלים.

בדיקה קלינית וביצוע בדיקת דימות רנטגנית במקרים בהם ידוע על פתולוגיות בלסתות, במפרק הלסת, בסינוסים ועוד. במקרים אילו, תפקיד העוסק בתחום, לתאר את הפתולוגיה וגבולותיה, לקבוע מעורבות גרמית בפתולוגיות

ברקמות הרכות, לקבוע אבחנה מתאימה וכן להציע תוכנית טיפול מתאימה.

אחד האמצעיים להדגמת פתולוגיות באזור הפנים והלסתות הינו ה Cone-Beam Computerized Tomography CBCT – מדובר במכשיר CT, המספק תמונה תלת מימדית של רקמות קשות או רקמות רכות הגובלות עם אויר, עם כמות קרינה פחותה יחסית לCT ספיראלי הנמצא לרוב בבתי-החולים. אחד מהשימושים הייחודיים שלו הוא שילובו עם הדגמת המבנה הצינור של בלוטות הרוק, בעזרת חומר ניגוד, במקרים של חסימות או ירידה בתפקוד הבלוטות הרוק הגדולות.

מקרה 1 – Large FOV CBCT

מטופל בן 35, שעבר בדיקת CBCT בשדה גדול, עם רמת קרינה נמוכה, להדגמת פתולוגיה בלסתות המכילה גידולים בעצמות (אוסטאומות), שיניים כלואות ועודפות ועצם אבנורמאלית. המראה הרנטגני מתאים ל Gardner's Syndrome ומחייב מעקב ע"י גסטרואנטרולוג לבירור פוליפים במעי, שיכולים לעבור התמרה סרטנית.

מקרה 2 – Small FOV CBCT

מטופל בן 6, שעבר בדיקת CBCT בשדה בינוני, עם רמת קרינה נמוכה, להדגמת ציסטה ממקור של זיהום בשן (Radicular cyst) בלסת התחתונה שדוחקת את נבט השן הקבועה. בבדיקה ניתן לזהות את הקרבה המשמעותית של הפתולוגיה לעצב הנמצא בתוך הלסת (Inferior Alveolar Nerve), לקבוע את גבולות הפתולוגיה ולסייע בקביעת תוכנית הטיפול האופטימלית.

 

מאמרים נוספים