האיגוד הישראלי לרפואת הפה

מחלות ריריות הפה

ריריות חלל הפה הן רקמות הציפוי של החניכיים, לשון, רצפת הפה, לחי, חך ושפתיים. המבנה שלהן מותאם לדרישות התפקידים הפיזיולוגיים שלהן כגון דיבור, לעיסה, בליעה וכו'. מחלות הריריות הפוגעות בתקינותן מפריעות בתפקודן. תקינות הריריות מתבטאת בצבען הורדרד ובשלמותן. הן מהוות מחסום בפני חדירה של חומרים ממקורות שונים או מיקרואורגניזמים הנמצאים באוויר ובמזון. בהתאם לכך, הביטוי של המחלות בריריות הפה הוא תוצאה ישירה של פגיעה בשלמות הריריות.

 

כאשר נמצא ממצא חשוד או מציק בחלל הפה החשודות המיידיות הן אפטה ופטרת, אך קשת המחלות וההפרעות שעלולות לפגוע בריריות הפה גדולה ורחבה בהרבה. מחלות בריריות הפה יכולות להיות על רקע טראומטי, תופעות תגובתיות (לעישון, קרינת שמש או לתרופות),על רקע זיהומי (כגון הרפס וקנדידה),על רקע מחלה דלקתית כרונית, אנמיה ,חסר חיסוני ,על רקע אוטואימוני או על רקע גידולים שפירים, טרום ממאירים וממאירים.

 

הבדיקה הראשונית של חלל הפה הינה לא פולשנית. במידת הצורך המומחה ייעזר בבדיקות נוספות כגון תרביות, בדיקות דם ביופסיה וכו', בשילוב טכנולוגיות שונות במרפאה. הטיפולים המועדפים ברוב המצבים יהיו מקומיים בחלל הפה.

 

ככלל מומלץ לכל אדם גם אם אין לו תלונות, להיבדק אחת לשנה ע"י מומחה לרפואת הפה על מנת לעבור בדיקה מקפת של הרקמות הרכות של חלל הפה ולזיהוי מוקדם של סרטן הפה בקרב קבוצות הסיכון.

קבוצות סיכון להן מומלצת בדיקה: מעשנים, צרכני אלכוהול, וכן אנשים מעל גיל 40.

מאמרים נוספים