האיגוד הישראלי לרפואת הפה

פני הכאב – שני פנים לכאב

מאת ד"ר שושנה רייטר

כאבי פנים, אוזניים ושיניים כרוניים עלולים לנבוע מסיבות שאינן קשורות לאיבר הספציפי שבו הם מופיעים.
חלק גדול מהסובלים מהתופעות האלה אינם מאובחנים נכון, נודדים בין רופאים ועוברים טיפולים מיותרים.
כדי לאתר את המקור לכאב יש לפעמים צורך בצוות רופאים רב־תחומי.
 

פני הכאב שני פנים לכאב

בהמשך יוצג מקרה של בחורה צעירה עם תלונה על כאבי אוזניים חוזרים, כאבי ראש וסחרחורות. היא סיפרה שפנתה לרופא המשפחה מספר פעמים וגם לרופא אף־אוזן־גרון וטופלה בטיפות אוזניים ובאנטיביוטיקה, אך אלה לא הביאו להטבה במצבה. בהמשך היא פנתה לרופא השיניים שלה, והוא המליץ על עקירת שיני הבינה להקלת הכאב. אבל גם העקירות לא הוביל להקלה בכאבים ובסחרחורות.

מקרה נוסף הוא אישה בשנות ה־60 לחייה, שהתלוננה על כאבי ראש עזים במקביל לכאבים בעת לעיסה. היא סיפרה שהאבחון שניתן לה היה דלקת במפרק הלסת, אך למרות טיפול תרופתי שקיבלה הכאב לא פסק.

המשותף לשני המקרים הוא אבחון וטיפול לא נכונים, לצד תחושת חוסר האונים של החולות, שעברו בין רופא לרופא ולא ידעו מי איש המקצוע המתאים שיכול להגיע לאבחנה נכונה ולטפל בהן בהתאם.

 

קושי באבחון

כאבי פנים ולסתות הם בין הכאבים השכיחים ביותר: במחקר שנערך בארה"ב נמצא כ־22% מהאוכלוסייה הבוגרת סבלו מכאב כזה יותר מפעם אחת בחצי השנה שקדמה לביצוע המחקר. הכאבים האלה נפוצים בכל הגילים ובמקרים רבים הופכים לכרוניים.

המקור הנפוץ ביותר לכאבי פנים ולסתות הינו השיניים. עם זאת כאבי פנים ולסתות יכולים להיות ביטוי לפתולוגיות בריריות חלל הפה, בלוטות הרוק, שרירי הלעיסה, מפרקי הלסת, כלי דם, עצבי הפנים או מערכת העצבים המרכזית. כמו כן כאבים ממקור צווארי יכולים להתבטא באזור הפנים וכן כאבי ראש כדוגמת מגרנה. במקרים אחרים מהווים כאבי הפנים ביטוי מקומי למחלה סיסטמית כדוגמת פיברומיאלגיה. במקרים נדירים כאבי פנים ולסתות יכולים אף לנבוע מגידולים באיזור ראש צוואר. האבחנה והטיפול בכאבי פנים ולסתות הם מורכבים ביותר. הקושי באבחנה נובע לרוב ממורכבות המערכת העצבית ובשל הקרבה האנטומית של המבנים השונים באזור הראש והצוואר. לפיכך נדרשת לעיתים מעורבות של מספר רופאים מתחומים שונים, כגון רופאי אף־אוזן־גרון, נוירולוגים, רופאי שיניים, מנתחי פה ולסת ומומחים לרפואת הפה, לשם אבחון מדויק של הבעיה.

באזור הראש והצוואר נפוצה תופעת השלכת הכאב לאזור השיניים – תופעה שדומה לכאב בזמן התקף לב שמוקרן לזרוע שמאל ואף ללסת התחתונה. לכן רבים מהחולים פונים לרופא השיניים בתלונה על כאב שיניים. במקרים רבים יהיה קשה לאבחן אם מקור הכאב הוא דנטלי, והחולה יעבור מספר טיפולי שיניים ללא הקלה ואף עקירות שיניים ללא הטבה בכאב. על פי הספרות כ3-6% ואף יותר  מהעוברים טיפולי שורש, סובלים בסופו של דבר מכאב שמקורו אינו בשיניים!

להלן דוגמה נוספת: אישה בת 30, שסיפרה כי זה 12 שנה היא סובלת מכאבים עזים בפנים שנמשכים כחודש ימים ואז חולפים, עד הפעם הבאה. ניסיונות שונים שלה לטפל בכאב אצל רופאי שיניים הסתיימו במספר רב  של עקירות, ללא הטבה. לאחר שלילת מקור דנטלי לכאב, היא הופנתה לנוירולוג, ואובחנה כסובלת מכאב ראש מקבצי (cluster headache). כן בוצע בה שיקום פה, בשל חוסר השיניים החד־צדדי שנבע מהאבחון ומהטיפול הכושל שעברה קודם לכן. הצעירה עם כאבי הראש והסחרחורות, לעומת זאת, אובחנה כסובלת מכאב אוזניים שמקורו צווארי. הטיפול כלל הפניה לאורתופד לבדיקת צוואר, פיזיותרפיה לצוואר והתאמה ארגונומית של סביבת העבודה מול המחשב.

רעשים וחריקות

מקור נוסף נפוץ לכאבי פנים ולסת הוא מערכת הלעיסה. מדובר בהפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה המערבות את שרירי הלעיסה או את המפרק הטמפורומנדיבולרי (שמחבר בין הלסת העליונה והתחתונה) והמבנים הסמוכים אליו.

ההפרעות התפקודיות האלה נפוצות ביותר. למעשה, 70% עד 80% מהאוכלוסייה יסבלו במהלך חייהם מהפרעה במערכת הלעיסה. במקרים רבים התלונה תהיה על "רעשים" במפרקי הלסת, כגון קליקים וחריקות. בחלק מהמקרים להפרעות במערכת הלעיסה יתווסף מרכיב נפשי, שמתבטא בדיכאון, בחרדה וכדומה, שמקורו ככל הנראה באופי הכרוני של הכאב, מרכיב שידרוש התייחסות במהלך הטיפול. למרבה הצער, רבים מהסובלים מכאבי פנים ולסתות מאובחנים בשוגג כסובלים מהפרעות בתפקוד מערכת הלעיסה, זאת לרוב כאשר לתלונת הכאב נלווים רעשים במפרקי הלסת, וחלקם מטופלים באמצעות סד לילה, ואף מופנים להליך ניתוחי שאינו מביא להקלה בכאב או לפתרון הבעיה. יש לזכור, שכאשר מדובר בכאב שמקורו ממערכת הלעיסה תלונת הכאב תהיה קשורה באופן ישיר לתפקוד מערכת הלעיסה, כך שהמתרפא יתלונן על קושי בפתיחת הפה, כאבים בזמן לעיסה, או כאבים המושלכים לאיזור האוזן והראש, שאם לא כן, כנראה מדובר בכאב המושלך לאיזור הלסתות ממקור אחר! לפיכך, בשל מורכבות הנושא, קיימת חשיבות רבה בבחירת הרופא המאבחן אשר רכש את השכלתו בתחום כאבי פנים ולסתות.

כאבי ראש הם תלונה נפוצה המתלווה לכאבי פנים ולסתות, כאשר על פי הספרות שכיחות כאבי הראש באותם חולים הסובלים מהפרעות בתפקוד מערכת הלעיסה הינה כ70% בהשוואה לשכיחות של כ20% באוכלוסיה הכללית. עם זאת, יש לזכור  שכ-15% ממקרי כאב הראש המופיעים באוכלוסיה מעל גיל 65 עלולים להיות מסכני חיים ולכן דורשים הפנייה לנוירולוג ואף ישירות  לחדר המיון. ואכן, במקרה של האישה בשנות ה־60 לחייה, שסבלה מכאבי ראש קשים ומהגבלה בפתיחת הפה, היא אובחנה כחולה בדלקת בכלי הדם, שעלולה לגרום לעיוורון. היא הופנתה מידית לחדר המיון והחלה מיד בטיפול בסטרואידים,. כאבי הראש והפנים חלפו תוך 48 שעות וראייתה ניצלה.

ישנם מקרים, אם כי כאמור נדירים, שבהם גידול סרטני באזור הראש והצוואר הוא הגורם לכאבי פנים ולסתות. מיקום הגידול יכול להיות באזור הסינוסים, ריריות חלל הפה, הלוע ואזורים נוספים. במקרה כזה התלונה על הכאב היא לא ספציפית, ולכן דורשת זהירות אבחנתית רבה, בעיקר כאשר מדובר בשלבים הראשונים של הגידול.

יתרונן הבולט של המרפאות לכאבי פנים ולסתות הוא במתן מענה אבחנתי וטיפולי מקיף לכאבי פנים ולסתות, המסתייע במומחים שונים בכל התחומים הנדרשים ומביא להחלמת המטופל ולשיפור איכות חייו.

הכותבת היא מומחית לרפואת הפה ומנהלת המרפאה לכאבי פנים ולסתות במכון לרפואת שיניים וכירורגיית פה ולסת במרכז הרפואי הלל יפה.

מאמרים נוספים