האיגוד הישראלי לרפואת הפה

שינויי תחושה בחלל הפה והפנים

מאת ד״ר גלית אלמוזנינו

מומחים לרפואת הפה עוסקים גם באבחון ,טיפול ומעקב של שינויי תחושה (נוירופתיות) בחלל הפה והפנים. נוירופתיות של העצב הקרניאלי החמישי (Trigeminal neuropathies-TN’s) יכולות להיגרם כתוצאה ממספר סיבות: פגיעה עצבית על רקע טראומתי (תאונות דרכים, טיפול שיניים, כירורגיה), מתהליכים דלקתיים וזיהומיים מקומיים או כלליים , מחלות של רקמת החיבור, מחלות הגורמות להרס המיאלין ואף מגידולים סרטניים.

 

הערכה מדויקת של ספי תחושה וכאב בעור הפנים למספר גירוים (חוםקור, חשמל, דקירה) מאפשרת לנו לקבוע אילו סיבים נפגעו ובאיזו מידה .במסגרת מרפאת תחושה נעשה שימוש בבדיקת כמותיות התחושה העצבית

מכשיר נוירומטר לבדיקת QST
מכשיר נוירומטר לבדיקת QST

(Quantitative Sensory Testing-QST), הכוללת הערכת התפקוד התחושתי של העצבים האפרנטיים העקריים (primary afferent nerves- Aβ ,Aδ ,C ),ומטרתה לאמוד באופן אובייקטיבי את האיזור הפגוע ואת מידת הפגיעה,ובכך לסייע בקבלת החלטות קליניות (תוכנית הטיפול, ניטור יעילות הטיפול, והערכה מדיקולגלית).

 

שינויים תחושתיים עד כדי תחושת הרדמה (אנסטזיה) באיזור חלל הפה והפנים , עשויים להיות סימן מוקדם למחלות אוטואימוניות ונוירולוגיות,ולהופיע אף שנים לפני בטוי מלא של המחלה,ועל כן הם הם תמרור אזהרה מחשיד.

 

במידה וקיימת שינוי בתחושה בחלל הפה והפנים,יש לפנות בהקדם לאבחון וברור במרפאת תחושה ע"י מומחה לרפואת הפה.יש לציין כי אובדן תחושה קבוע בחלל הפה והפנים מוכר

כנכות לביטוח לאומי. הבדיקה (QST)  כלולה בסל הבריאות.

מאמרים נוספים