האיגוד הישראלי לרפואת הפה

מחלת ריאה חסימתית כרונית

מאת ד"ר אנדרה רטמן

מחלת הריאות השכיחה ביותר, מאופיינת בחסימה בזרימת האוויר בנשיפה. חסימה זו נגרמת בשל אמפזימה (נפחת) או ברונכיטיס כרוני, על רקע של  תגובה דלקתית מוגברת לחלקיקים רעילים (בעיקר עשן סיגריות) . חסימה זו, המתבטאת בקשיי נשימה ושיעול כרוני, מתקדמת לאורך זמן ואינה הפיכה.

 

מטופלים עם רקע של COPD, במקרים רבים, יהיו עם מחלות רקע נוספות כגון: מחלות לב, סכרת ואוסטאופורוזיס. בנוסף, הם יכולים לסבול מסיבוכים כתוצאה מהCOPD כגון: יתר ל"ד ריאתי ודלקות ריאה חוזרות.  כמו כן, הרוב המוחלט של מקרי הCOPD  הם בקרב מעשנים, ולכן קיים סיכון גבוהה לסרטן בחלל הפה.

 

בפניה של מטופלים אלו לקבלת טיפול שיניים, על רופא השיניים להכיר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל:  התרופות הניתנות, ההגבלות הרפואיות, בירור לגבי סיבוכים אפשריים ולזהות מצבים בהם יש לדחות את טיפול השיניים (קשיי נשימה, וזיהום נוכחי בדרכי האוויר).

 

בחולי COPD נדרשות התאמות פרטניות במהלך טיפול השיניים, כולל ניטור סטורציה (ריווי חמצן בדם), שימוש בחמצן (בזרם נמוך) במהלך כל הטיפול וביצוע הטיפולים כשהמטופל במנח ישיבה/חצי שכיבה. עקב מורכבות הטיפול בהם יטופלו על פי רוב חולי COPD ביחידות רפואת הפה במסגרת של בתי חולים.

מאמרים נוספים